Wat doen wij
De ondersteuning die we op scholen bieden aan een leerling, groep, leerkracht, het team en/of ouders is globaal onder te verdelen in vier functies. Het uitgangspunt is altijd dat we samen goed passend onderwijs willen realiseren in zowel het (speciaal) basisonderwijs als het voortgezet onderwijs.
1. Gidsfunctie
KempenKind Centrum Passend Onderwijs heeft een gidsfunctie waar ouders/verzorgers, scholen en instanties in de regio kunnen aankloppen voor vragen en ondersteuning. Heeft u een vraag? U kunt ons altijd bellen (T 0497 - 38 21 45) of mailen (E cpo@kempenkind.nl). Ook als u niet zeker weet of die vraag bij ons thuis hoort. Wij helpen u graag verder.
2. Consultatie en Advies
Het Centrum Passend Onderwijs vervult een consultatieve functie, bijvoorbeeld door
- het preventief en inhoudelijk meedenken, zo nodig observeren en coachen en geven van (handelings)advies m.b.t. uiteenlopende vragen op school-, leerkracht-, groeps- en leerlingniveau
- het opstellen van het groeidocument (zie elders om het document te downloaden)
- het opstellen van ontwikkelingsperspectieven
- de ondersteuning van het werken met ParnasSys
- de deelname aan het ondersteuningsteam van de basisschool
- de deelname aan de Commissie Toelaatbaarheidsverklaringen van het Samenwerkingsverband.
3. Begeleiding
Wij bieden begeleiding op school-, leerkracht-, groeps- en leerlingniveau. Dat kan zijn op het gebied van didaktiek, passend leeraanbod (ook voor meer- en hoogbegaafde kinderen), werkhouding en taakaanpak, sociaal emotionele ontwikkeling, spraak-, taal- en leesontwikkeling, motorische ontwikkeling, het jonge kind, meer- en minderbegaafdheid, stoornissen, problematieken zoals hechtingsproblematiek, rouwverwerking, enz.
4. Scholing
Het CPO heeft een breed aanbod aan scholingen en workshops, waaronder
- Co-teachen, samen sterker
- Executieve functies
- Groepsvorming en -processen
- Meer- en Hoogbegaafdheid
- Jonge Kind, de ontwikkeling en inzet van bewegend en spelend leren
- Klassenmanagement
- Klassenwijzer Autisme
- Knappe Kleuters, praktisch aan de slag met kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong
- Mindset
- Neuro Linguïstisch Programmeren
- NT2. Een anderstalige leerling in de klas, ...en nu?
- Numicon
- Omgaan met ASS (autismespectrumstoornis)
- Oudercursus Positief Opvoeden
- Passend onderwijs
- Passende perspectieven
- Rouwverwerking en omgaan met verlies
- Signaleren van spraak- en taalproblemen
- Stimuleren en signaleren van de motorische ontwikkeling bij jonge kinderen
Jaarlijks worden nieuwe scholingen (op maat) aangeboden.
Informeer gerust naar het actuele aanbod.
5. Onderzoek, diagnostiek
- Intelligentie-onderzoek: individueel (WISC, WPPSI), non-verbaal (SON-R) en klassikaal (NIO, NSCCT)
- Dyslexie
- Dyscalculie
- Aandacht, concentratie en geheugen
- Sociaal-emotioneel functioneren
- Vooronderzoek ontwikkelingsstoornis, bijv. ASS en ADHD
- Psychodiagnostisch onderzoek
- Logopedie, screening en vervolgonderzoek
- Screening MRT, Motorische Remedial Teaching
- Screening en handelingsadviezen fijne en grove motoriek
