Begeleiding leerling
Soms zitten kinderen niet lekker in hun vel. Daar kunnen diverse redenen voor zijn, die met school en/of de thuissituatie te maken hebben. Ze kunnen last hebben van faalangst, vallen buiten de groep of hebben een steuntje in de rug nodig bij de overgang naar het voortgezet onderwijs. Het zijn slechts enkele, mogelijke oorzaken waardoor een kind even iets extra's nodig heeft.
In deze gevallen werken we nauw samen met de school en met de desbetreffende Samendoener of andere betrokken hulpverlening.
Motoriek
Het is belangrijk dat een kind zich motorisch goed ontwikkelt. Dit is immers de basis voor de bewegingen die we gebruiken in het dagelijks leven. Motorische ontwikkeling is niet alleen belangrijk voor het lichamelijk functioneren maar ook voor de ontwikkeling van de hersenen. Door te bewegen leren de zintuigen om met elkaar samen te werken en worden er steeds nieuwe verbindingen gemaakt. We maken in de ontwikkeling een onderscheid tussen fijne en grove motoriek.
Wat is grove motoriek?
De grove motoriek bestaat uit de grote bewegingen die een kind leert en maakt. Denk hierbij aan rollen, kruipen, lopen, zwaaien en springen. Bij de grof motorische ontwikkeling leert het kind ook om bewegingen tegelijkertijd of achter elkaar uit te voeren. De snelheid van de ontwikkeling verschilt per kind. Maakt u zich dan ook niet meteen zorgen als een kind op enig moment een beetje achter lijkt te lopen.
Wat is fijne motoriek?
De fijne motoriek bestaat uit de kleinere bewegingen zoals de handmotoriek. Handmotoriek heb je nodig om te kunnen schrijven, tekenen of knutselen. Deze bewegingen worden over het algemeen later aangeleerd dan bewegingen van de grove motoriek. De fijne motoriek vraagt om aandacht en concentratie, iets wat voor een kind nog best lastig kan zijn. Om deze reden wordt er op de basisschool veel aandacht besteed aan de ontwikkeling van de fijne motoriek.
Wat als de motoriek achter blijft?
Als de (fijne en/of grove) motorische ontwikkeling achterblijft, kan een kind terecht bij een MRT-er (motorische remedial teacher). Deze kijkt via een observatie en screening op welk gebied de ontwikkeling nog niet optimaal is en doet oefeningen met het kind om de ontwikkeling te stimuleren. Dit gebeurt vaak spelenderwijs. Er worden huiswerkopdrachten meegegeven. Het is ook mogelijk dat een leerling wordt doorverwezen, bijvoorbeeld naar een fysiotherapeut of sensomotorische trainer (SMT-er). Hierbij is er steeds een terugkoppeling naar groepsleerkracht en ouders.
Bij KempenKind Centrum Passend Onderwijs werken MRT-specialisten die op de basisschool kunnen meekijken en meedenken in de motorische ontwikkeling van kinderen en vervolgens ook ingezet kunnen worden om met het kind te werken.
NT2 (Nederlands als tweede taal)
Start of zit er een NT2-leerling in je groep? Ook hierin biedt het CPO ondersteuning. We bespreken een aantal eye-openers met betrekking tot NT2-onderwijs. Ook helpen we je op weg met de praktische aanwijzingen en aanpassingen om de leerlingen goed te begeleiden, zodat je als leerkracht ook deze leerlingen vol vertrouwen passend onderwijs kunt bieden.
Omgaan met verlies, rouwverwerking
Een dierbare verliezen is een ingrijpende gebeurtenis, zeker als je nog jong bent. Kan een kind het intense verdriet van een verlies aan of blijft het voor altijd in negatieve zin getekend? De specialisten van het CPO kunnen het kind begeleiden, de leerkracht, zelfs de hele school. De volgende vragen worden gesteld: wat zijn normale reacties tijdens een rouwproces? Hoe communiceer je over verlies met een kind of groep? Wat helpt een kind bij de verwerking van een verlies? Wanneer schakel je professionele hulp in?
Weerbaarheid
Om de weerbaarheid van een leerling of een groep leerlingen te vergroten wordt vaak de training Rots en Water ingezet. Het is een psychofysieke training gericht op de ontwikkeling van sociale vaardigheden, zelfvertrouwen en weerbaarheid als ook het voorkomen en aanpakken van pesten en ander ongewenst gedrag. Alle medewerkers van het CPO die deze training verzorgen, zijn gecertificeerd.