Sociaal emotionele ontwikkeling
Binnenkort volgt hier meer informatie omtrent de mogelijkheden die wij bieden in de begeleiding op het gebied van
- ASS (Autismespectrumstoornis): autisme, asperger, PDD-NOS
- ADHD, ADD
- Omgaan met moeilijk en/of grensoverschrijdend gedrag
Aanleren van vaste handelings- en gedragsstructuren
Op het moment dat een leerling leerkrachtafhankelijk is in zijn functioneren, is dit geen wenselijke situatie. De leerling ervaart geen succes van het zelfstandig functioneren en zal in de praktijk vaker moeten wachten tot het moment dat de leerkracht tijd heeft om de ondersteuning te bieden.
Om de zelfstandigheid én zelfredzaamheid van een leerling te vergroten, kan er gewerkt worden met vaste handelings- en gedragsstructuren: vaste stappen in taakaanpak, vaste routes door de klas, vaste stappen in het verzamelen van de benodigde spullen, vaste stappen die een leerling kan nemen op het moment dat deze niet verder kan met zijn werk, maar ook een vaste plek voor de gymspullen en een stappenplan voor het vragen om hulp aan een medeleerling.
Het CPO kan ondersteunen bij het in beeld brengen van de in te trainen handelings- en gedragsstructuren, het geven van tips en het aanleren hiervan.
Methoden
Methoden die wij kunnen inzetten, zijn bijvoorbeeld Brain Blocks (een vorm van psycho-educatie bij ASS), Teken je gesprek, Toverbos, Theory of Mind training (weerbaarheidstraining voor kinderen met autisme), Rots en Water (weerbaarheidstraining), Sociale Vaardigheidstraining.