Motoriek
Het is belangrijk dat een kind zich motorisch goed ontwikkelt. Dit is immers de basis voor de bewegingen die we gebruiken in het dagelijks leven. Motorische ontwikkeling is niet alleen belangrijk voor het lichamelijk functioneren maar ook voor de ontwikkeling van de hersenen. Door te bewegen leren de zintuigen om met elkaar samen te werken en worden er steeds nieuwe verbindingen gemaakt. We maken in de ontwikkeling een onderscheid tussen fijne en grove motoriek.
Wat is grove motoriek?
De grove motoriek bestaat uit de grote bewegingen die een kind leert en maakt. Denk hierbij aan rollen, kruipen, lopen, zwaaien en springen. Bij de grof motorische ontwikkeling leert het kind ook om bewegingen tegelijkertijd of achter elkaar uit te voeren. De snelheid van de ontwikkeling verschilt per kind. Maakt u zich dan ook niet meteen zorgen als een kind op enig moment een beetje achter lijkt te lopen.
Wat is fijne motoriek?
De fijne motoriek bestaat uit de kleinere bewegingen zoals de handmotoriek. Handmotoriek heb je nodig om te kunnen schrijven, tekenen of knutselen. Deze bewegingen worden over het algemeen later aangeleerd dan bewegingen van de grove motoriek. De fijne motoriek vraagt om aandacht en concentratie, iets wat voor een kind nog best lastig kan zijn. Om deze reden wordt er op de basisschool veel aandacht besteed aan de ontwikkeling van de fijne motoriek.
Wat als de motoriek achter blijft?
Als de (fijne en/of grove) motorische ontwikkeling achterblijft, kan een kind terecht bij een MRT-er (motorische remedial teacher). Deze kijkt via een observatie en screening op welk gebied de ontwikkeling nog niet optimaal is en doet oefeningen met het kind om de ontwikkeling te stimuleren. Dit gebeurt vaak spelenderwijs. Er worden huiswerkopdrachten meegegeven. Het is ook mogelijk dat een leerling wordt doorverwezen, bijvoorbeeld naar een fysiotherapeut of sensomotorische trainer (SMT-er). Hierbij is er steeds een terugkoppeling naar groepsleerkracht en ouders.
Bij KempenKind Centrum Passend Onderwijs werken MRT-specialisten die op de basisschool kunnen meekijken en meedenken in de motorische ontwikkeling van kinderen en vervolgens ook ingezet kunnen worden om met het kind te werken.
